Ressources en Français

The Learning Disabilities Association of Sudbury is dedicated to supporting all individuals with Learning Disabilities in reaching their potential, within a society that values their unique contributions and abilities. We are currently finding ways to better serve our French-speaking clients. In the meantime, for further information in French, please contact the Association Quebecoise pour les troubles d’apprentissage (AQETA) via the web or call 819-777-3126. Information in French is available at Troubles D’apprentissage – Association Canadienne website, or 613-238-5721. You may also contact the Conseil scolaire de district catholique du Nouvel-Ontario, by phone at 705 673-5626 or Conseil scolaire de district du Grand Nord de l’Ontario, 705-671-1533.

Learning Disabilities Association of Québec

  • This information is offered in French and in English. (click on the link to gain access to either the French or English version). Offers links to other sites with relevant information which is also offered in French  PANDA association of Québec (Regroupement des associations des parents PANDA du Québec) http://www.associationpanda.qc.ca

PANDA association of Québec (Regroupement des associations des parents PANDA du Québec)
http://www.associationpanda.qc.ca

  • Gives support to parents who have a child or children with learning disabilities and methods to help promote a healthier development for children with these special needs.
  • Offers French resources for people who have ADD or ADHD
  • Have a list of recommended French/English books to purchase about learning disabilities.

Ministry Of Education
http://www.edu.gov.on.ca/fre/

  • This website offers information to Anglophone and Francophone parents, children and teachers in regards to special needs education and services provided through the Ministry of Education. (click on French link at the top of the page for access to French version).
  • The Ministry also provides policy documents to assist school boards in implementing policies to deliver high-quality special education programs and services.  Examples of such policies are special education funding guidelines and individual education plan.
  • To access the special needs page- click on POPULAR TOPICS; find SPECIAL EDUCATION; then click GO

Des ressources en français

Ce site aide à guider les parents qui ont un ou plusieurs enfant(s) avec des troubles d’apprentissage à trouver des façons pour mieux gérer le développement de leur(s) enfant(s). Ce site offre des ressources en français pour trouver de l’information sur le (TDA/H)- trouble déficitaire de l’attention avec ou sans hyperactivité. Ce site fournit une liste recommandée de livres en français et en anglais pour ceux/celles qui soufrent des troubles d’apprentissage. http://www.associationpanda.qc.ca

Ministère de l’éducation
http://www.edu.gov.on.ca/fre

  • Ce site offre des ressources Anglophone et Francophone pour les parents, enfants et enseignants au sujet des troubles d’apprentissage (Cliquez sur Français).
  • Le ministre décrit les programmes, services et politique d’éducation de l’enfance en difficulté.
  • Pour trouver les ressources au sujet des troubles d’apprentissage – Cliquez sur: Sujets populaires ; choisissez éducation de l’enfance en difficulté et cliquez OK.

Les livres décodables permettent aux enfants de s’exercer à lire les correspondances lettres-sons qui ont été enseignées et maîtrisées. Ces livres sont un excellent moyen pour les apprenants de s’entraîner à lire des textes enchainés plutôt que des mots isolés. Voici nos coups de cœur :  Décode – Éditions Passe-Temps, Facile à lire, et Une Syllabe à la fois. Certaines séries sont disponibles à la bibliothèque municipale de Sudbury.

Des astuces pour augmenter l’exposition au français à la maison, des informations sur le TDAH, le TDL, et le langage écrit par Chantal Mayer-Crittenden, Ph. D., Orthophoniste sudburoise : www.theparlepodcast.com/printable-pages.html

Comprendre le rapport d’évaluation psycho-educationnelle www.taalecole.ca/levaluation-psycho-educationnelle-ppt/

Alloprof Parents, Guide pour la préparation d’un plan d’intervention : https://cms.alloprof.qc.ca/sites/default/files/2021-02/guide-preparation-plan-intervention.pdf

AlloProf Parent : Comment soutenir l’enfant ayant un trouble d’apprentissage https://www.alloprof.qc.ca/fr/parents/articles/difficultes-ecole/soutenir-enfant-trouble-dapprentissage-k1267

L’institut des troubles d’apprentissages www.institutta.com/s-informer?public%5B0%5D=Parent

Troubles d’apprentissage: un guide pratique pour les parents et les profs  www.bienenseigner.com/troubles-dapprentissage/

Développez le vocabulaire et la compréhension par l’entremise de livres jeunesse et de livres audio et de balados (podcasts). https://ici.radio-canada.ca/ohdio/categories/1003056/enfants-et-famille

www.ONlit.org  est un centre de ressources complet pour aider le personnel scolaire à mettre en œuvre l’enseignement systématique et explicite fondé sur les recherches en lien avec les nouveaux programmes-cadres de Français/Language en Ontario. Explorez la vaste bibliothèque de ressources, où vous trouverez une collection de matériel sélectionné pour renforcer votre pratique d’enseignement.

Other Helpful Links

About LDAS

The Learning Disabilities Association of Sudbury is a charitable non-profit organization dedicated to supporting all individuals with Learning Disabilities in reaching their potential, within a community that values their unique contributions and abilities.

Latest News

June 26, 2023

The last day to apply for the first period is June 30, 2023. If a child received dental care services between October 1, 2022, and June 30, 2023, the last day an applicant can apply is Friday, June 30, 2023 (11:59 pm PT). For more info click here


June 26, 2023

Dr. Cameron McKenzie, Assistant Professor in the Faculty of Social Work at Wilfrid Laurier University. I am part of Cameron’s research team. They are Recruiting Ontario university students with Learning Disabilities, and their disability service providers. They are going to conduct confidential interviews with individuals from both groups from universities across the province, in order Find out more!


Archives

Media